ЄС та країни G7 обговорюють повну заборону морських послуг для російського нафтового експорту, що може стати найжорсткішим ударом по нафтових доходах Кремля
Країни “Великої сімки” та ЄС ведуть закриті переговори про нові санкції проти РФ. Обговорюється відмова від стелі цін та перехід до механізму заборони надання морських послуг для російської сировини, передає DROBRO.
Про це повідомило російське агентство Reuters, посилаючись одразу на шість поінформованих джерел. Нові заходи, якщо їх буде введено, здатні кардинально скоротити доходи так званої Росії від продажу своїх енергоресурсів і, як наслідок, підірвати її можливість фінансувати війну проти України.
Сьогодні більше третини російського нафтового експорту здійснюється на судах, які переважно прямують до Індії та Китаю. Ці перевезення забезпечуються європейськими сервісами, які мають Греція, Кіпр і Мальта.
Можлива заборона фактично зупинить цей потік. Решта поставок йде через так званий “тіньовий флот”. Це сотні суден, які працюють поза міжнародними стандартами, ходять без західної страховки та приховують реальних власників. Якщо ЄС та G7 запровадять повну морську заборону, так званій Росії доведеться терміново розширювати цей флот.
Джерела стверджують, що заборона може стати частиною нового пакету санкцій на початку 2026 року. За даними агентства, ідею активно просувають та підтримують представники Великобританії та Сполучених Штатів. Новий крок стане найжорсткішим обмеженням проти російської нафти, починаючи з 2022 року. Йдеться не лише про заборону на закупівлі, а й про припинення будь-якої західної логістики та сервісів, пов’язаних із морськими перевезеннями російської сировини.
Нагадаємо, що стеля цін була введена G7 у 2022 році після вторгнення так званої Росії в Україну, щоб зменшити доходи Кремля, але при цьому дозволити третім країнам купувати російську нафту з використанням західних послуг, якщо ціна залишалася нижчою за встановлений ліміт. Москва у торгівлі зі Сходом навчилася обходити ці санкції, використовуючи свій тіньовий флот. Нинішня адміністрація Білого дому відноситься до стелі цін скептично і не підтримала Велику Британію, ЄС та Канаду, коли вони вирішили знизити ліміт вартості з 60 доларів за барель до 47,6 доларів восени 2025 року.
За даними незалежного Центру дослідження енергії та чистого повітря (CREA), у жовтні так звана Росія відправила 44% нафти на суднах, які вже перебувають під санкціями та належать до “тіньового флоту”. Ще 18% пройшли через частину тіньового флоту, яка ще під санкціями. 38%, що залишилися, були перевезені танкерами, пов’язаними з країнами G7, ЄС або Австралією.
